Fabrika FCA Srbija u  Kragujevcu obeležila je nedavno uspešnu prekretnicu vezanu za proizvodnju prvog električnog automobila „grande panda“ u prisustvu predsednika Srbije A.Vučića. Svečano je kragujevačka fabrika predstavila obnovljene linije za proizvodnju novog modela  „Fiat Grande Panda“, koji nasleđuje model „FIAT 500“.

Stellantisov projekat u Srbiji naglašava transformaciju industrije koja podržava čistu, bezbednu i pristupačnu mobilnost za sve građane, uvođenjem svoje Smart Car Platforme.

Carlos Tavares

Usledilo je obraćanje skupu direktorke FCA Srbija Silvije Verneti, predsednika Srbije Aleksandra Vučića i CEO Stellantisa Carlosa Tavaresa. Zatim je manji broj novinara iz najpoznatijih srpskih redakcija imao retku priliku da gospodinu Carlosa Tavaresu glavnom izvršnom direktoru Stellantisa postavi pitanja.Naravno pitanja vezana i za projekat i za početak proizvodnje „fiata grande pande“. Ali i za ostvatenje ciljeva Dare Foreard.Plana predstavljenog pre dve godine.

  • Prvo pitanje Tavaresu se odnosilo na to šta očekuje od projekta, od fabrike, grande pande?

Prvo što očrkujem i u šta verujem je da fabrika pravi veoma kvalitetne automobile kao što je to ova fabrika već radila ranije sa fijatom 500l.Verujem da možemo da budemo još bolji. To je prvo što se zahteva od fabrike.Veoma, veoma visok kvalitet izrade.Drugo što očekujemo je da uspešnom organizacijom, smanjenjem troškova izdržimo ofanzivu kineskih proizvođača. Treće očekivanje ispunjava sam proizvod.To je moderan, veoma „cool“ automobil, što su mi rekla i moja deca.Ja mislim da je ovaj auto perfektan za mlade bračne parove sa jednim,dva deteta.Kvalitetan, lep, sa dobrom autonomijom, dostupan cenom.

Ono što je najvažnije kod prelaska na ovu novu mobilnost je način da pomognemo potrošačima da mogu da kupe ova vozila.

  • Šta očekujte prve godine, koliko.će se vozila prodavati, broj zaposlenih?
carlos u kragujevcu

Kapacitet fabrike je 150.000 vozila godišnje. Koliko.će se proizvoditi u prvoj godini zavisi naravno od porudžbina.Očekujem 50-60.000 sigurno u prvoj godini.To se isto odnosi i na broj zaposlenih. Nešto više od 2.000 u 2025. Posle ćemo videti. Srpsko tržište jasno, ne može da apsorbuje ovoliku količinu vozila i naravno da će vozila ići u izvoz i tu se vraćamo onom uslovu: kvalitetu, konkurentnost.

  • Novinari su pitali g. Tavaresa i šta misli o Memorandumu koji je predsednik Srbije nedavno potpisao sa premijerom Nemačke i EU o istraživanju ruda i minerala, prevashodno litijuma u Srbiji.

Mislim da je to veoma dobar potez za Srbiju jer će bar narednih deset godina litijum biti ono što nam je potrebno. Posle tih deset godina treba biti veoma oprezan u proceni vrednosti iz jednostavnog razloga što su baterije od litijuma jako skupe, velike.Treba nam manja i lakša baterija, većeg kapaciteta i jeftinija jer sadašnje litijumske koštaju oko 45 odsto EV. Te baterije će možda koristiti drugačije sirovine od litijuma. Mi ćemo pokušati da budemo deo tih srpskih projekata.

Visok kvalitet se podrazumeva

Tavares je objasnio i da „visok kvalitet“ podrazumeva i da kupac što duže vozi svoje vozilo. Da se u garantnom roku maksimalno smanji broj kvarova.Još jednom je pohvalio i visoko obučenu radnu snagu u fabrici.

  • Šta mislite o „porodici panda“?

Imamo „grande pandu“ ovde, imamo „pandinu“ i Italiji.To je „lajf stajl“ porodica.Auto tu da pidrži vaš svakodnevni život.To je „pandina“. Sa malim troškovima ali ima i ograničenja. „Grande panda“ je odgovor na želje naših kupaca koji traže više prostora, bolju ergonomiju, više agilnosti, podrške, da bude cool, „trendi“. Sa mnogo novih tehnologija.To su zahtevi modernih kupaca.

.

  • Pitanje koji automobil vozi je Tavares dočekao sa osmehom.

Kao što znate ja živim u Portugaliji u unutrašnjosti zemlje. Trenutno imam „peugeot 2008“ i jedan pik-ap.

  • Da li će biti još neki model u Kragujevcu?

Ovog trenutka ne.

  • Pored Italije gde očekujete najveći izvoz „grande pande“?

Nemačka, Francuska pa i Španija.To su zemlje za koje je ovaj automobil idealan.

Čeka nas rokenrol

Bilo je pitanja i o boji vozila koje se g Tavaresu sviđaju. I na njih su novinari dobili jasne i precizne odgovore.

Naravno to su bile boje grande pande. „ligt green i dark blue.“

  • Na kraju pitanje:Gde vidite Stellantis, FIAT za deset godina?

Vidim ih u društvu preživelih. Biće ovo uzbudljivih pet do deset godina pred nama. Rokenrol. Sačekajte i videćete.

Mi verujemo da sami kontrolišemo svoju sudbinu. Mi znamo da smo trkači i da moramo da se trkamo.Mi samo tako znamo da ćemo u trci sa kvalitetom, dostupnošću, zanimljivošću kupcima stići do cilja. Moramo se menjati ako želimo da opstanemo. Da se suprostavimo kineskom dolasku, spremni za tu trku.