Kompanija Goodyear je predstavila demonstracioni pneumatik koji sadrži 90 posto održivih materijala i odobren je za primenu u drumskom saobraćaju.  U Goodyearu, između ostalog, ove godine planiraju proizvodnju i prodaju pneumatika sa do 70 posto udela održivih materijala, i tu nije kraj jer intenzivno koračaju prema postavljenom cilju: da do 2030. godine predstave pneumatik 100 posto izrađen od održivih materijala.

Beograd, 13. januar 2023. godine – Kompanija Goodyear je predstavila demonstracioni pneumatik koji sadrži 90 posto održivih materijala. Osim internog testiranja, pneumatik je uspešno prošao i sva propisana testiranja. Testiranja su pokazala da novi pneumatik ima u poređenju sa referentnim od tradicionalnih materijala manji otpor kotrljanja, što znači da ima potencijal da obezbedi veću uštedu goriva i smanji ugljenični otisak.

Korak bliže pneumatiku izrađenom 100 posto od održivih materijala

Nakon što je Goodyear prošle godine predstavio demonstracioni pneumatik koji se sastoji od 70 posto održivih materijala, isti planira već ove godine da ponudi tržištu. Ali Goodyear tu ne staje, budući da intenzivno korača prema postavljenom cilju: da do 2030. godine predstav ipneumatik 100 posto izrađen od održivih materijala.

Uvođenje pneumatika od 90 posto održivih materijala na tržište zahtevaće dalju saradnju sa lancem snabdevanja kako bi se obezbedile količine inovativnih materijala potrebne za proizvodnju pneumatika u velikom obimu.

Demonstracioni pneumatik od 90 posto održivih materijala

12 različitih komponenti demonstracionog pneumatika sadrži 17 posebnih sastojaka, uključujući u nastavku opisane:

  • Za učvršćivanje smese i produžetak veka trajanja pneumatika sadrže čađ, koja se tradicionalno proizvodi sagorevanjem raznih vrsta naftnih derivata. Goodyearov demonstracioni pneumatik od 90 posto održivih materijala sadrži četiri različite vrste čađi, proizvedene od metana, ugljen-dioksida, biljnog ulja i ulja koje je produkt pirolize otpadnih pneumatika. Cilj korišćenja takve čađi jeste smanjenje količine emisija ugljenika, povećanje kruženja i primena ugljenika na biološkoj bazi, a istovremeno i dalje obezbeđivanje performansi.
  • Primena sojinog ulja u pneumaticima održava fleksibilnost smese pneumatika u slučaju promenljivih temperatura. Dok se skoro 100 odsto sojinih proteina koristi za proizvodnju namirnica i stočne hrane, ostaje značajan višak ulja koji je na raspolaganju za upotrebu u industriji.
  • Silicijum-dioksid je element koji se u pneumaticima često koristi za bolje prianjanje i smanjenje potrošnje goriva. Goodyearov demonstracioni pneumatik sadrži visokokvalitetni silicijum-dioksid, izrađen od pepela pirinčane ljuske, nusproizvoda prerade pirinča. Isti se inače najčešće odbacuje i završava na otpadu.
  • Poliester se reciklira iz plastičnih flaša i drugog plastičnog otpada tako što se prvo pretvara u osnovne hemikalije koje se zatim pretvaraju u poliester tehničkog kvaliteta koji se može koristiti za kord u pneumaticima.
  • Za povećanje performanse prianjanja pneumatika koristi se smola. U ovom demonstracionom pneumatiku tradicionalne smole na bazi nafte zamenjuju obnovljive borove smole.
  • Žičano jezgro i čelični kord služe za ojačanje strukture radijalnih pneumatika. Demonstracioni pneumatik koristi žičano jezgro i čelični kord od čelika sa visokim sadržajem recikliranih materijala koji se proizvodi pomoću elektrolučne peći. Takav postupak omogućava proizvodnju čelika sa manjom potrošnjom energije, kao i većim sadržajem recikliranih materijala.

* Održivi materijal je definisan kao biološki/obnovljiv, recikliran materijal ili materijal koji može da se proizvede primenom drugih održivih praksi za očuvanje izvora i/ili smanjenje emisija.

** Pneumatik od 90 posto održivih materijala je razvijen kao demonstracioni pneumatik, što dokazuje Goodyearovu sposobnost izrade putničkog pneumatika sa visokim udelom održivih materijala.