Foto: P. Živković
Beograd, 16. oktobar 2024. – Instalacijom 2.000 peščanih satova na Trgu republike, koja simbolično predstavlja oko 2.000 pacijenata koji se nalaze na listi za transplantaciju u Srbiji i koja nosi poruku da vremena više nema, u minut do 12 časova, nastavljena je kampanja „Najvažniji poziv u životu“. Sloganom Budimo bolji ljudi. Postani donor., još jednom, želimo da alarmiramo javnost u cilju stvaranja društva odgovornih i solidarnih ljudi koji prihvataju donorstvo organa kao najhumaniji čin.
Imamo samo jedan zadatak – da podignemo svest javnosti o značaju donorstva i spasimo živote oko 2.000 ljudi, među kojima je oko četrdesetoro dece. Oni čekaju najvažniji poziv u životu, poziv koji znači da se donor pojavio i da su dobili šansu za novi život“, poručili su predstavnici Ministarstva zdravlja Srbije, Uprave za biomedicinu, Hemofarma i Hemofarm fondacije, Fonda B92 i udruženja pacijenata koji čekaju na transplantaciju organa ili su transplantirani: Zajedno za novi život, Donorstvo je herojstvo i Pan transplant i pozvali na nacionalno jedinstvo oko ovog životno važnog pitanja.
“Pokazalo se da svaki put kada sprovodimo kampanju, broj donora i transplantacija u Srbiji raste. Tako je bilo 2016, 2019. i 2023. godine. Kao odgovoran partner državi i društvu, čija svrha je da brinemo o zdravlju ljudi, ponovo smo se uključili kako bi se ovo pitanje konačno rešilo u interesu života ljudi koji su na listi za transplantaciju. Donacija organa je dragocen dar života, koji pomaže da se spasu ili poboljšaju životi ljudi. Apelujem na sve da nam pomognu i podrže donorstvo”, poručio je generalni direktor Hemofarma Ronald Zeliger i dodao da je to jedini način da izgradimo odgovorno i humano društvo što mora biti interes svih nas.
Nastavak kampanje „Najvažniji poziv u životu“ bio je prilika i da dr Zoran Dragišić, narodni poslanik i profesor na Fakultetu bezbednosti, podeli i svoje lično iskustvo – donirao je organe svoje supruge, iznenada preminule od moždane aneurizme.
“Drago mi je da smo tog teškog trenutka imali priliku da učinimo nešto dobro i za druge. Donirano je njeno srce, jetra, bubrezi, rožnjače. Molim se Bogu da su ti ljudi dobro, da su im ti organi pomogli da nastave život. U trenutku tog velikog bola, velikog šoka, od koga se nisam ni oporavio i neću do kraja života, uteha mi je da neki ljudi žive sa njenim organima i da ona tako nastavlja da živi kroz druge ljude”, rekao je dr Dragišić.
Kampanja Najvažniji poziv u životu se realizuje uz podršku kreativne agencije Jazavac i Utorak i agencije Orange Studio. Kampanju su podržale i agencije Alma Quattro, Babbler Media Group, Vivid moment, kao i vodeća bioskopska grupacija Cineplexx, udruženje Naxis taksi i Centar Millennium u želji da ličnim primerom inspirišu druge da podrže donorstvo organa.
Put do cilja je još dug – za nestajanje liste čekanja na transplantaciju organa u Srbiji potrebno je najmanje deset donora na milion stanovnika. Borba za svaki život traje, a u njoj svi imamo 20 puta veću šansu da nam zatreba organ, nego da budemo donor.
Uz saglasnost 6 donora, u Srbiji je od početka 2024. godine obavljeno samo 19 transplantacija, što je manji broj u odnosu na prethodnu godinu. Petnaest porodica odbilo je da donira organe svojih najbližih koji su doživeli moždanu smrt. Novi organ u Srbiji čeka oko 2.000 ljudi, među kojima je i oko 40 dece.