Izvor: Uvoznicivozila.rs


Evropska komisija odlučila je, posle višemesečne istrage, pregovora sa kineskom stranom, da ipak uvede carine na uvoz električnih vozila proizvedenih u Kini. Ova odluka je doneta uprkos velikim pritiscima pojedinih velikih evropskih proizvođača vozila koji smatraju da će “ulazak u carinski rat biti poguban za njihovo poslovanje i plasman automobila na kinesko tržište”.

Carine koje su faktički na snagu stupile 31. oktobra, uvode se na period od pet godina.

obrazležnju odluke Evropske komisije stoji da je istragom utvrđeno da kineski proizvođači zbog državnih subvencija imaju prednost u odnosu na evropske. Na dosadašnje carinske stope od 10 odsto, sada se uvode dodatne carine u rasponu od 7,8 do 35,3 odsto.

Na vozila američkog proizvođača Tesle proizvedena u Kini dodatna carina biće 7,8, a za kineske proizvođače BYD 17,% Geely 18,8% i SAIC 35,3 odsto.

Dodatna carinska stopa od 35,3 odsto važiće i za sve druge proizvođače u Kini koji nisu hteli da sarađuju u istrazi, a za kompanije koje su sarađivale biće 20,7 odsto.

Evropska komisija u svom saopštenju navodi da će “paralelno nastaviti rad sa Kinom na pronalaženju alternativnih rešenja, kompatibilnih sa pravilima Svetske trgovinske organizacije, a ostaje otvorena i za pregovore o cenovnim obavezama sa pojedinačnim izvoznicima”.

Zanimljivo je da je konačna odluka o uvođenju dodatnih carina usvojena tel nakon što, početkom ovoga meseca, predlog nije dobio potrebnu kvalifikovanu većinu, odnosno glasove najmanje 15 država članica u kojima živi najmanje 65 odsto stanovništva EU.

Za predlog Komisije bilo je 10 članica, 12 je bilo uzdržano, a pet protiv, uključujući Nemačku.

Po pravilu kada nema kvalifikovane većine ni za ni protiv predloga, izvršno telo EU moglo je samostalno da donese obavezujuću odluku. Istraga EK je pokazala da kineski proizvođači imaju brojne pogodnosti –“preferencijalno finansiranje i bespovratna sredstva, zemljište, baterije i sirovine po cenama ispod tržišnih”.

Kineski odgovor se čeka.