Woman charging her electric car with charging pistol

Iza svake žene vozača stoji inspirativna priča o izazovima koje su prevazišle i preprekama koje su savladale. Neki od njih su svakako društvene etikete i stereotipi da su žene loši vozači. Međutim, osim onih svakodnevnih sa kojima se suočavaju na putevima, neke su morale da menjaju percepciju svoje dece o polnoj ravnopravnosti, pokazujući im da i majke mogu biti odlični vozači.
Pre 25 godina, u Republici Srbiji, u proseku je svaki deveti povređeni vozač putničkog vozila bila osoba ženskog pola. Danas je to svaki četvrti vozač. Razlog za to je veća izloženost u svojstvu vozača putničkih vozila, jer žene se sve češće odlučuju da polažu vozački ispit, a zatim i da sednu za volan. To potvrđuje sve veće društveno angažovanje žena u svim aspektima života. Istraživanje u kom je učestvovala i Srbija, pokazalo je da više od polovine (56,8%) vozača muškaraca najmanje četiri dana sedmično vozi putnički automobil, dok to čini svaka treća žena (33,6%) u Srbiji. Evropski prosek za oba pola je 41,7%.
I žene voze pod uticajem alkohola!? Iako tri puta ređe od muškaraca, neke žene u Srbiji ipak voze pod uticajem alkohola. U proseku, ako bismo zaustavili i kontrolisali 1.000 vozača muškog pola – njih šest bi bilo pod uticajem alkohola koji je veći od Zakonom dozvoljenog, a od 1.000 vozača ženskog pola – njih dvoje.
I žene prekoračuju brzinu!?

Od 10 vozača ženskog pola, njih 4 je priznalo da je najmanje jednom u periodu od mesec dana prekoračilo ograničenu brzinu u naselju. Sa druge strane, to je priznalo 6 od 10 vozača muškog pola.


Žene skoro isto koriste mobilni telefon za poruke i društvene mreže kao muškarci!?

Nešto manje od četvrtine (23,8%) žena vozača u Srbiji i nešto više od četvrtine (26,7%) vozača muškog pola su najmanje jednom u periodu od mesec dana koristili mobilni telefon za poruke ili društvene mreže za vreme vožnje. Čini se da je ovo nebezbedno ponašanje u kom postoje najmanje razlike između polova.
Da zaključimo, istraživanja pokazuju veću sklonost žena ka bezbednom ponašanju, u odnosu na muškarce. Osim toga, češće koriste sigurnosni pojas (88% svaki put na prednjem sedištu, dok to čini 75% muškaraca) i daju snažniju podršku zakonskim merama u bezbednosti saobraćaja. Možemo slobodno reći da bolje shvataju moguće opasnosti i manje su spremne da rizikuju i tragaju za uzbuđenjem.
I na kraju, pohvalno je što su žene, u nastojanju da ostvare svoja prava (npr. pravo da polažu i upravljaju vozilom), ipak zadržale obavezu da se ponašaju odgovorno u saobraćaju.
Svim damama čestitamo 8. mart i želimo da ostanu oprezne i odgovorne u saobraćaju.

*tekst Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije