Piše: Filip Mitrović (Mobility360)

U delu javnosti često možemo da čujemo da litijum uskoro odlazi u prošlost i da je natrijum (engl. sodium) element koji je superiorniji od litijuma u proizvodnji baterija. Da li su ove baterije koje možemo da dobijamo iz morske soli, kako se često tvrdi, zaista na putu da svgrnu litijum sa današnjeg trona? Kako uopšte izgledaju kretanja na tržištu na koje se svi toliko pozivaju?

2023. godine u svetu je proizvedeno 2,5 TWh litijum-jonskih baterija, čak 780 GWh više u odnosu na 2022.godinu. 

Natrijumske baterije su u ranoj fazi komercijlaizacije sa vrlo ograničenim proizvodnim kapacitetima, tako da nema konkretnih podataka o količinama koje su proizvedene. A kakva je budućnost? 

Planirani rast proizvodnje litijumskih baterija je toliko veliki da se očekuje da u  2030. godini dostigne 6,5TWh, što je povećanje od čak 50% u odnosu na 2024. godinu. Sa druge strane, za natrijumske baterije (pod uslovom da komercijalna upotreba krene od 2025. godine) u 2030. godini planira se proizvodni kapacitet od oko 70 GWh, gotovo 100 puta manje. 

Samo u Evropi, planira se otvaranja 50 giga-fabrika litijumskih baterija ali nijedna fabrika natrijumskih baterija. Specijalizovani portal Battery News, uvrstio je i dve planirane giga-fabrike iz Srbije – ElevenEs iz Subotice i InoBat iz Ćuprije.

Proizvodni kapaciteti litijumskih naspram natrijumskih baterija su toliko neuporedivi da je prosto nerealno pomisliti da natrijum na bilo koji način ugrožava litijum ili da će do toga da dođe u budućnosti. Jedan od najvažnijih razloga je činjenica da najveći proizvođači električnih vozila ne planiraju dalji razvoj svojih modela na osnovu natrijumskih već isključivo na osnovu litijumskih baterija.



Sva strateška dokumenta najvažnijih političkih struktura na svetu – od EU, Amerike, Kine, Rusije i ostalih nigde ne spominju natrijum kao važnu stratešku sirovinu koja će da zameni litijum i na osnovu kojih će da se razvijaju strukture koje su često važne za nacionalnu bezbednost i energetsku sigurnost zemlje.

Na kraju i sama hemija ograničava natrijum. Energetska gustina natrijuma je značajno manja od litijuma. Ovo je glavna objektivna prepreka da natrijum zameni litijum. O ovoj činjenici se raspravljalo jos od ‘70. godina dvadesetog veka, kada su počela ozbiljnija ispitivanja mogućnosti natrijumskih baterija u kontekstu električnih vozila.

Natrijum će svakako imati svoju ulogu kod lakih prevoznih sredstava (manjih vozila i dvotočkaša)  ali najave da može da pošalje litijum u istoriju nemaju nikakvo uporište ni u kretanjima na tržištu, ni u političkim strategijama velikih igrača a ni u hemiji koja je najvažnija za karakteristike baterija.

Izvori: IEA Global EV Outlook 2024 – https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/outlook-for-battery-and-energy-demand

https://carboncredits.com/lithium-ion-battery-capacity-to-reach-6-5-twh-in-2030-says-sp-global

#Lithium #EV #BatteryTechnology #RenewableEnergy #SustainableFuture #Mobility #360Mobility