Piše: Filip Mitrović

Mnogi tekstovi o budućnosti automobilske industrije i litijumu pokušavaju da umanje vrednost ovog plemenitog metala. To nije čudno, jer postoji veliki otpor prema eksploataciji litijuma u Srbiji.

Ali zašto se važnost ovog metala umanjuje danas, kada je evidentno da na ulicama Evrope postoji veliki broj električnih vozila?

Veoma jednostavno možete da proverite da je u 2023. godini na putevima Evrope registrovano ćak 3,2 milion električnih vozila, čak 20% više nego u 2022.godini. To je gotovo 6 miliona elektrčnih vozila koja imaju baterijske sisteme i svaki od njih sadrži litijum. I do ovih i još preciznijih informacija možete da dođete jednostavnim klikom na link https://prod.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-cars.

Navodi da je litijum “nepotreban” i da postoje manje opasne alternative su štetni i polu-istiniti iz dva razloga. Prvi razlog je taj što ta alternativa u vidu natrijuma jednostavno ne postoji u široj primeni, osim ako vam nije poznat brend Yiwei i njohov model Yiwei 3. Čak i tada, bili biste razočarani automobilom koji u najboljim uslovima može da pređe maksimum 160 kilometara. Sve poznate automobilske marke, kao i manje poznate, proizvode vozila isključivo sa litijum-jonskim baterijama.

Drugi razlog je polu-istina i neistina da su vozila sa litijum-jonskim baterijama opasna. Prava istina je da su električna vozila bar 20 puta bezbednija u slučaju požara i samozapaljenja, što je omiljena tema određenih stručnjaka. Više možete da pročitate na linku međunorosnog časopisa za požarnu sigurnost: https://internationalfireandsafetyjournal.com/research-highlights-lower-fire-risk-in-electric-cars-compared-to-petrol-and-diesel-vehicles/

Ako stručnjake koji tvrde suprotno pogledamo izbliza, shvatićemo da ne poznaju današnju automobilsku industriju i napredak koji je ova tehnologija ostvarila poslednjih pet godina.

Zašto je to tako?

Jednostavno, zato što nisu uspeli da vide tehnologiju svojim očima i samo u teoriji “znaju” kako zapravo funkcionišu današnji baterijski sistemi. 

Kao i kod mnogih drugih stvari, podeljeni smo u tabore koji ne bi trebalo da postoje, posebno ne sa tolikom međusobnom netrpeljivošću. Umesto da pratimo trendove i transformaciju proizvođača vozila u proizvođače baterijskih sistema, biramo da govorimo ili o prošlosti ili dalekoj budućnosti. Govorimo o tehnologijama koje će možda zaživeti za 10, 15 ili 30 godina, umesto o današnjici. Da li je to odgovorno prema deci koja danas rastu? Ostavićemo svakom da odgovori sebi na ovo pitanje.

Teme eksploatacije litijuma i važnosti ovog metala moramo da odvojimo što pre, jer mediji serviraju priče iz potpuno pogrešnih uglova, dok mnogo gubimo. Bilo ko angažovan u automobilskoj industriji će vam reći da je litijum u ovom trenutku važniji od zlata i da baterijski sistemi pružaju šansu da se isprave mnogi nedostaci sa kojima se auto-industrija suočava već duže vreme. 

Pri tome, treba imati na umu i transformaciju proizvođača automobila u pružaoce usluga mobilnosti, što znači da posedovanje prevoznog sredstva sasvim izvesno nije budućnost.

Umesto toga, intenzivnije će se koristiti javna, iznajmljena ili deljena mobilnost, koja se plaća samo onda kada se koristi.

Električna vozila su ekonomski i ekološki superiorna. Ukoliko ste koristili električno vozilo duže od dva meseca, znate da se isplati. Detaljnijim istraživanjem baterijskih pogona postaje jasno da većina novinskih članaka o natrijumu i vodoniku nema mnogo smisla danas.

Da li će imati u budućnosti?

Verovatno, nadamo se da hoće. Ali ne navijamo ni za jedan pogon, već za promenu transporta u pravcu bezbednosti, komfora i pristupačnosti.

Ako ste pomislili da se motora sa unutrašnjim sagorevanjem takođe nećemo odreći preko noći, na pravom ste putu. Možda će i oni da dobiju neko novo gorivo koje neće da šteti okolini. 

Nadamo se da vam je jasno da ovaj tekst nije napisan da biste zauzeli bilo koju stranu, već da sami razmislite i istražite. Posebno verujemo da će mlađi čitaoci  da prepoznaju važnost današnjice i njenu ulogu o svemu ovde napisano i nenapisanom i da će na svoj način da razmisli o vremenima koja dolaze. 

Ako ste došli do zaključka da je današnjica interesantna i da nas sutra čeka pregršt novih, lepih momenata u svemu o čemu smo pisali, sigurno smo, zajedno, na pravom putu.